Hoe haal je het meeste uit je Japan Rail pass
Shinkansen hogesnelheidstrein
De Japan Rail Pass is een van de beste deals voor reizigers die het land willen doorkruisen per trein. Maar om echt het maximale uit je pas te halen, moet je slim plannen. In dit artikel leg ik je uit hoe de Japan Rail Pass werkt, wanneer hij écht de moeite waard is, en hoe je jouw route optimaal opbouwt.
Wat is de Japan Rail Pass?
De Japan Rail Pass (of JR Pass) is een treinabonnement waarmee je voor 7, 14 of 21 opeenvolgende dagen onbeperkt kunt reizen op bijna alle treinen van de Japan Railways Group. Je kunt er onder andere mee reizen met de iconische shinkansen (hogesnelheidstrein), lokale JR-lijnen, sommige bussen en zelfs een paar ferry's.
Wanneer is de JR Pass voordelig?
De pas is vooral interessant als je van plan bent meerdere langeafstandsritten te maken, bijvoorbeeld tussen Osaka, Kyoto, Hiroshima en Tokyo. Een enkele rit Tokyo ↔ Kyoto kost al snel 100 euro. Dus reis je veel binnen één of twee weken? Dan verdien je de pas snel terug.
Slimme routeplanning
Je hoeft je JR Pass niet meteen bij aankomst te activeren. Kies bewust de dagen waarop je het meeste reist. Een populaire aanpak is om je eerste dagen op één plek (bijv. Tokyo of Kyoto) te spenderen zonder pas, en hem pas te activeren als je grotere verplaatsingen maakt.
Mijn voorbeeld: Ik spendeerde eerst 2 dagen in Osaka, activeerde dan mijn pas voor de verplaatsingen naar Kyoto, Hiroshima, Miyajima, Kiso, Matsumoto, Hakone en Tokyo.
Welke shinkansen mag je nemen?
Met de JR Pass heb je toegang tot de meeste shinkansen, behalve de snelste Nozomi- en Mizuho-treinen. Geen zorgen: de Hikari- en Sakura-lijnen zijn bijna even snel en perfect geschikt voor reizigers.
Handige tools en apps
Navitime Japan Travel of Japan Travel by Navitime: plant automatisch routes met JR Pass-opties
Google Maps is ook verrassend accuraat voor realtime reisinformatie
Hyperdia (website): vroeger de go-to tool, maar nu minder populair
Reserveer je zitplaatsen
Bij drukke periodes (zoals de lente of Gouden Week) is het slim om zitplaatsen te reserveren. Dat is gratis met je pas, en je doet het gewoon in het station aan een JR-balietje of via de machines.
Vergeet ook je IC-kaart niet
Naast de JR Pass heb je in Japan ook bijna altijd een Suica, Icoca, Pasmo of andere IC-kaart nodig. Dit zijn contactloze kaarten waarmee je metro’s, lokale treinen, bussen en zelfs vending machines, winkels en restaurants kunt betalen.
Suica & Pasmo zijn populair in Tokyo
Icoca is handig in het Kansai-gebied (Osaka, Kyoto, Nara) - Deze had ik.
De kaarten zijn onderling grotendeels uitwisselbaar en kunnen online of op het station gekocht worden. Je laadt ze gewoon op, en scant ze bij elk metro- of busstation. Superhandig, zeker omdat niet alle lokale vervoersmaatschappijen onder JR vallen. Voor je reis door Japan heb je dus beide systemen nodig: JR Pass voor de grote afstanden, en een IC-kaart voor de lokale verplaatsingen.
Pro tips
De JR Pass geldt ook op de ferry naar Miyajima – handig meegenomen!
Neem je paspoort altijd mee als je met je pas reist (je moet het kunnen tonen)
Activeer je pas in het station met je voucher (je koopt die op voorhand online)
Laad je IC-kaart op bij de automaten in elk groot station (cash of creditcard)
Is het het waard?
Als je een soortgelijke route als de mijne aflegt – met Osaka, Kyoto, Hiroshima, de Japanse Alpen en Tokyo – dan is een 14-daagse JR Pass een absolute aanrader. Hij biedt niet alleen flexibiliteit, maar ook een pak gemoedsrust.
Wil je vooral in en rond één stad blijven? Dan loont het meer om losse tickets of lokale passen te nemen.